Analiza statystyczna do pracy magisterskiej, doktoratu, artykułu naukowego lub innego projektu badawczego musi być wykonana przez najlepszą firmę.

Czy Twoje wyniki, które były zbierane przez ostatnie dni, tygodnie lub miesiące nic dla Ciebie nie znaczą? Praca dyplomowa jest nieważna a dane może opracować ktokolwiek? No właśnie! Zebrany materiał, którym dysponujesz jest niezwykle cenny i powinna zajmować się nim odpowiednia firma.

Jeśli to co robisz jest dla Ciebie ważne to poszukując firmy, która pomoże Ci w analizie statystycznej i opisie wyników wykaż się choćby minimalnym zaangażowaniem. Nie wystarczy wpisać „statystyk Lublin”, „pomoc ze statystyki” czy „statystyka do pracy magisterskiej”, kliknąć w pierwszy lepszy link, wejść do zakładki KONTAKT i wysłać swoje materiały mailem. Chcesz mieć przecież zagwarantowane, że Twoje wyniki będą w dobrych rękach, prawda? Skąd mieć tą pewność? Przecież nie znasz się na statystyce. To nic! Nie musisz być lekarzem, by wybrać dobrego lekarza-specjalistę. Nie musisz być mechanikiem, aby oddać swoje auto do naprawy profesjonaliście. Nikt nie wymaga od Ciebie znajomości kodeksu karnego na pamięć, żeby w razie potrzeby wybrać usługi dobrego prawnika. Jeśli jeszcze brak Ci pewności, że analizy statystyczne wykonamy dla Ciebie właśnie my i chcesz szukać dalej to tym bardziej dokładnie zapoznaj się z całym wpisem.

Zanim przejdziemy dalej mamy jeszcze 3 uwagi organizacyjne:

Przygotowaliśmy ten poradnik, ponieważ miesięcznie trafia do nas od kilku do kilkunastu osób nieprofesjonalnie obsłużonych przez innych „statystyków” lub wręcz osób po prostu oszukanych. Bardzo często dokonujecie patologicznie złego wyboru. Wpłacacie pieniądze z góry, otrzymujecie surowy raport z SPSSa bez jakiegokolwiek opisu a zleceniobiorca przestaje odbierać telefon i odpisywać na maile. Nawet gdy jednak otrzymacie wyniki wyglądające na pierwszy rzut oka całkiem przyzwoicie to daleko jest jeszcze do gwarancji sukcesu. Bardzo łatwo jest Was oszukać niemal na każdym etapie, ponieważ często, nie znając się na statystyce, nie jesteście w stanie zweryfikować raportu, za który zapłaciliście. Zderzacie się dopiero z promotorem. Grafika po prawej wyjaśnia wszystko o czym piszę w tym punkcie. Znam firmy/osoby, które wykorzystują szansę i kiedy się da pracują zgodnie z przekonaniem „Jak będzie, tak będzie. Klient i tak nie wie co robię”

Jeśli jakaś firma nie spełnia jednego z poniższych kryteriów to nie oznacza, że na 100% zostaniesz oszukany i wpadniesz w tarapaty. Poniższe wyznaczniki zwiększają prawdopodobieństwo, że dokonasz dobrego wyboru. Ich spełnienie lub niespełnienie niczego jednak nie gwarantuje. Postaraj się znaleźć firmę, która spełnia jak najwięcej tych kryteriów a zwiększysz swoje szanse na powodzenie Twojego projektu.

To nie wpis komercyjny. Nie ma na celu nakłonić Cię do wyboru naszej firmy tylko uświadomić, ponieważ … patrz punkt 1. Żyjemy w czasach gospodarki wolnorynkowej więc wybierz kogo tylko zechcesz. Niech jednak Twój wybór będzie przemyślany.

1. Korzystaj z usług firmy a nie osoby prywatnej.

Ile to razy oszukani studenci i pracownicy naukowi pisali do nas „…ale on policzył wyniki mojej koleżance i wszystko było OK”, „poleciła mi ją moja dobra znajoma a recenzent wszystko skreślił i kazał poprawić”, „znalazłam ogłoszenie w internecie – pisał, że jest statystykiem”. Chcesz mieć gwarancję sukcesu? Nie korzystaj z usług osób, które nie zajmują się tym zawodowo prowadząc swoją firmę lub pracując w innej, która zajmuje się tylko analizą statystyczną w badaniach naukowych. Odrzuć wszystkie oferty z serwisów ogłoszeniowych jak gumtree, e-korepetycje oraz „osoby z polecenia”. Dlaczego? Powody są przynajmniej 4:

Różnice w poziomie zaangażowania w Twój projekt

Jeśli trzeba będzie nanieść poprawki „na już” to jak myślisz, co będzie ważniejsze? Obowiązki zawodowe osoby, która pomagała Ci ze statystyką (bo przecież gdzieś ta osoba pracuje), czy może Twój projekt i te poprawki? Osoba prywatna, która jest dobra ze statystyki nie buduje swojej marki, ponieważ analizami statystycznymi tylko sobie dorabia. Jeśli coś pójdzie nie tak to od jednego lub kilku niezadowolonych klientów świat się jej przecież nie zawali. Profesjonalna firma nie robi w życiu nic innego i jej obowiązki zawodowe to właśnie Twój projekt, Twój mail z pytaniami, na które trzeba szybko odpowiedzieć, Twój telefon, który trzeba odebrać nawet późnym wieczorem w weekend.

– Różnice w posiadanej wiedzy i doświadczeniu

Ktoś kto nie zajmuje się analizą statystyczną od rana do wieczora przez 365 dni w roku tylko pomaga dorywczo od czasu do czasu ma na pewno mniejsze doświadczenie i zapewne mniejszą wiedzę w sferze analizy statystycznej oraz raportowania wyników. Doświadczenie w naszej pracy jest najważniejsze z punktu widzenia jakości świadczonej usługi. Na pewno lepiej pomoże Ci pracownik firmy, która zrealizowała kilka tysięcy projektów niż osoba, która zrealizowała ich kilkanaście lub kilkadziesiąt.

– Legalność oprogramowania i samej prowadzonej działalności

Kto prywatnie kupuje sobie oryginalnego SPSSa za kilkanaście tysięcy złotych, żeby pomóc innym w analizie danych od czasu do czasu? Nikt. Dlatego najczęściej osoby prywatne, które świadczą usługi analizy statystycznej pracują nielegalnie na programach z licencją uniemożliwiającą ich komercyjne wykorzystanie. Narażają Was tym samym na bardzo poważne nieprzyjemności.

– Potrzebujesz pewności i bezpieczeństwa. Profesjonalne firmy świadczące usługi z zakresu analizy statystycznej respektują Twoje prawa konsumenckie. Jeśli nie, możesz powziąć kroki zgodnie z prawem gwarantujące Ci np. zwrot pieniędzy, naniesienie poprawek w odpowiednim czasie i wiele więcej. Korzystając z usług osób prywatnych nie masz żadnych praw i gwarancji.

2. Zrób research. Przejrzyj przynajmniej 5 różnych stron internetowych.

Porozglądaj się i porównaj firmy między sobą. Napisz lub zadzwoń do kilku z nich. Sprawdź poziom komunikatywności i sposób w jaki udzielane są odpowiedzi na Twoje pytania a także jaki jest czas oczekiwania na odpowiedź. To dużo mówi o tym jak będzie przebiegała współpraca w przyszłości. Zobacz, które firmy spełniają jak najwięcej z kryteriów, o których tutaj piszemy.

Pamiętaj, że wyniki Twoich badań to coś niezwykle ważnego i cennego. Poświęcony czas i wysiłek na wybór najlepszej firmy zaprocentuje w przyszłości w postaci wysoko ocenionej pracy dyplomowej lub publikacji artykułu naukowego w dowolnym czasopiśmie.

3. Znajdź NIP, REGON i dane teleadresowe.

Te informacje świadczą o tym, że firma rzeczywiście istnieje i jest oficjalnie zarejestrowana. Skorzystanie z usług legalnie zarejestrowanej działalności gospodarczej jest jedyną słuszną decyzją. Zamówienie oraz wykonanie usługi w postaci analizy statystycznej wraz z pełnym raportowaniem wyników jest w pełni legalne. Dlatego też nie musisz korzystać z osób, które się ukrywają, nie rejestrują firmy i zapewne pracują na nielegalnym oprogramowaniu. Nie wchodź do podziemia, bo wtedy tracisz wszelkie prawa jako konsument. Przy okazji wpisz NIP firmy w wyszukiwarce Google i sprawdź czy na pewno dana firma zarejestrowana jest pod taką nazwą jaka widnieje na jej stronie internetowej.

4. Wybrana firma musi mieć stronę internetową.

Najlepiej atrakcyjną wizualnie i z jasno opisanymi najważniejszymi informacjami. Przywiązanie do szczegółów na stronie www będzie miało zapewne przełożenie na to jak reprezentant firmy przyłoży się do realizacji Twojego projektu. Skorzystaj z usług firmy, która ma estetyczną, „nowoczesną” stronę internetową. To jej wizytówka świadcząca o podejściu do Twojego projektu.

5. Za obliczenia statystyczne nie płać ani grosza z góry.

Jakiekolwiek opłaty (całość, zaliczki, opłaty aktywacyjne itp.) przed wykonaniem całej pracy pobierają zazwyczaj oszuści. W obecnych czasach firmy dysponują wieloma narzędziami pozwalającymi na egzekwowanie spóźnionych płatności. Jesteś oszustem, czy uczciwym człowiekiem? No właśnie. Dlaczego więc ktoś, kto jest pewien swoich kompetencji miałby zabezpieczać się w pracy z Tobą pobierając jakiekolwiek opłaty z góry? Nie wysyłaj pieniędzy dopóki nie zobaczysz wyników. Nigdy. Jeśli ktoś Cię o to poprosi – uciekaj.

6. Nieanonimowe opinie o firmie.

Opinie innych klientów to chyba najbardziej rzetelny wskaźnik świadczący o wysokiej jakości usług. Oczywiście opinie powinny być nieanonimowe i najlepiej umieszczone na jakimś zewnętrznym, niezależnym serwisie. Na własnej stronie internetowej sam mogę napisać sobie setki świetnych recenzji podpisując je różnymi imionami. Niektórzy niestety tak robią :(

My postawiliśmy na referencje zbierane poprzez serwis Facebook. Dzięki temu możesz napisać do każdej z osób, która zostawiła tam swoją opinię i zapytać ją prywatnie o swoje odczucia w związku ze współpracą z nami. Niektóre dobre firmy umieszczają też skany referencji z imiennym podpisem klienta lub pieczątką uczelni. Też dobrze. Pamiętaj, żeby poszukać opinii w internecie. Jeśli nie możesz ich znaleźć to omijaj firmę wielkim łukiem. Jeśli usługi danej firmy poleca Ci znajomy to zadbaj o to by zebrać kilka opinii. Jedno polecenie to za mało.

7. Regulamin serwisu

Zgodnie z polskim prawem jeśli firma świadczy usługi przez internet na jej stronie powinien być dostępny regulamin serwisu. Powinien on zawierać wszystkie najważniejsze dla Ciebie informacje. Między innymi o tym kiedy następuje płatność, kiedy przekazywane są prawa autorskie, jak przebiega współpraca etc. Jeśli brak jest regulaminu serwisu to wiedz, że dana firma nie działa zgodnie z prawem i tym samym żadne prawo Cię nie chroni jako klienta. Nie masz żadnych gwarancji tak jak przy współpracy z osobą prywatną. W wyszukiwarce Google wpisz nazwę firmy dodając słowo „regulamin”. Jeśli wyszukiwarka nic nie pokaże to również trzymaj się od nich z dala.

8. Nie szukaj statystyka.

Paradoksalnie, Twoje analizy statystyczne do pracy magisterskiej, doktoratu czy artykułu naukowego powinien wykonać nie statystyk a psycholog, specjalista z zakresu nauk medycznych, ekonomii i zarządzania lub nauk biologiczno-chemicznych etc. Osoba po statystyce matematycznej lub pokrewnej specjalizacji, która ukończyła najczęściej politechnikę nie będzie w stanie pomóc Ci w odpowiedni sposób. Nie szukasz statystyka z wykształcenia tylko osoby zajmującej się analizą statystyczną. Zastanów się zatem 10 razy zanim napiszesz do osoby z serwisu ogłoszeniowego, która „wyskoczyła” po wpisaniu w wyszukiwarce „statystyk Wrocław”.

W naszej firmie raczej mówimy o sobie jako o analitykach. Zajmujemy się bowiem analizą wyników badań, oczywiście przy zastosowaniu odpowiednich metod statystycznej analizy danych. Prawie nikt z nas nie jest z wykształcenia statystykiem. I bardzo dobrze! Naszym zadaniem jest odpowiedni dobór testu statystycznego i poprawne wyciągnięcie wniosków oraz zaraportowanie wyników w odniesieniu do postawionych hipotez. Nie muszę wiedzieć jak policzyć ręcznie test sferyczności Mauchly’ego lub test post hoc HSD Tukey’a. Mam od tego odpowiednie oprogramowanie.

9. Imiona i nazwiska oraz wizerunek pracowników firmy.

Ile to razy czytaliśmy „nasz zespół buduje grono pasjonatów statystyki…” lub „wszyscy nasi pracownicy” – czyli kto? Dobra oraz uczciwa firma jest transparentna. Można znaleźć przynajmniej imiona, nazwiska i zdjęcia jej wszystkich członków. Dobrze jeśli dodane jest krótkie BIO. Jeśli na stronie internetowej nie możesz znaleźć wszystkich danych pracowników „to wiedz, że coś się dzieje” :) Uważaj na serwisy, które nie ujawniają pełnych informacji oraz wizerunku swoich pracowników i właściciela firmy.

10.Pomyśl co jeszcze może zwiększyć szansę na wybór najlepszej firmy i sprawdź to.

Na przykład sprawdź, czy firma posiada zastrzeżony znak towarowy. To charakterystyczne  w kółeczku. Co oznacza i dlaczego powinno zależeć Ci, aby firma realizująca dla Ciebie usługę miała je w swoim logo? Jeśli znak towarowy firmy jest zastrzeżony to masz gwarancję, że nie współpracujesz z podszywającym się pod nią oszustem. Ponadto masz zagwarantowane, że usługa będzie wykonana rzetelnie, ponieważ dana firma, kolejnym świetnie zrealizowanym projektem buduje swoje dobre imię, które jest dla niej bardzo ważne. To informuje, że nikt inny nie może korzystać z tej samej nazwy więc firma poważnie podchodzi do tego co robi. Jeśli brak w nazwie, to tak naprawdę każdy, gdzie chce i ile tylko chce może wykorzystywać ją w dowolny sposób. Poważne, profesjonalne firmy nie mogą sobie na to pozwolić.

Pierwszą firmą w Polsce zajmującą się tylko i wyłącznie analizą statystyczną w badaniach naukowych jest właśnie Pogotowie Statystyczne. Drugą z nich była firma konkurencyjna z Rybnika o nazwie Biostat. To tak gwoli wyjaśnienia, gdyby interesowało Cię, które firmy spełniają to kryterium. Niestety tylko te dwie.

Sprawdź też czy firma posiada oficjalny fanpage na FB, czy prowadzi statystycznego bloga, na którym pojawiają się wartościowe wpisy itp. Co jeszcze Twoim zdaniem może charakteryzować profesjonalistów godnych zajęcia się obliczeniami statystycznymi na Twoich danych? Sprawdź to i wybieraj mądrze.

Pamiętaj, że Twoje dane są bardzo cenne. Powinny pracować z nimi odpowiednie osoby, a nie każdy kto tylko ogłasza się w internecie.