Podstawowe aspekty analizy danych w biznesie
Informacja i umiejętne zarządzanie nią to podstawa udanego biznesu. Pozyskane na przestrzeni czasu dane warto wykorzystywać w celu wprowadzenia kolejnych zmian. Nic w końcu nie dostarcza nam tak istotnych informacji, jak pewne tendencje zaobserwowane wśród klientów naszych usług. W dzisiejszym wpisie skupimy się więc na tym, na czym polega umiejętna analiza danych w biznesie. Skupimy się również na pytaniu, dlaczego warto ją wykorzystywać nawet w mniejszych działalnościach. Zapraszamy do lektury!
Po co się domyślać, gdy można sprawdzać?
Analiza danych w biznesie umożliwia każdemu przedsiębiorcy wprowadzanie kolejnych zmian, mających ogromny wpływ na przyszłość działalności. Jej ogromną zaletą jest fakt, że pracuje się na konkretnych liczbach określających pewne zjawiska, a nie na domysłach. Każdy może bowiem zacząć snuć pewne podejrzenia co do tego, dlaczego dany produkt zaczął się gorzej sprzedawać lub czemu konkretna usługa cieszy się mniejszym zainteresowaniem. Jednak to ustalenie konkretnych ilościowych zależności między występującymi zjawiskami pozwala na wyciąganie trafnych wniosków dotyczących wielu aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Mowa tutaj przede wszystkim o badaniu stopnia zadowolenia. Pozyskanie odpowiednich danych – czyli opinii, nawet tych wygłaszanych anonimowo na portalach internetowych – pozwala na podjęcie działań, które zwiększą stopień lojalności klientów. Jest ona uzależniona zarówno od większych, jak i mniejszych czynników, takich jak elementy wystroju lub prezencja pracowników. Dlatego uzyskanie i analiza istotnej danej – czyli opinii – umożliwia wprowadzenie istotnych zmian, mogących znacznie podnieść jakość i popularność wykonywanych usług.
Niezwykle istotna jest również ocena samego asortymentu lub zakresu świadczonych usług. Analiza segmentacji rynku umożliwia dostosowanie strategii marketingowej i ukierunkowanie jej do osób, które mogą być najbardziej zainteresowane daną ofertą. W ten sposób przedsiębiorca nie wydaje pieniędzy na reklamy, które trafiają w tzw. eter. Tego rodzaju analiza danych w biznesie pozwala na zaoszczędzenie również czasu spędzonego w hurtowniach i zastanawianiu się, jaki produkt warto wprowadzić do oferty. Prognoza sprzedaży jest równie istotnym aspektem. Analiza częstotliwości sprzedaży poszczególnego asortymentu może pomóc ocenić pewne trendy. Możliwe bowiem, że jakiś produkt cieszy się większym zainteresowaniem np. w konkretnej porze roku lub w okresie okolicznościowym. Dokładna prognoza sprzedaży pozwala również stwierdzić, że dana usługa lub produkt w ogóle nie przynosi zysków.
Arkusz kalkulacyjny czy oprogramowanie statystyczne – czyli jak prowadzić analizę danych w biznesie?
Jak widać, analiza danych w biznesie jest niezmiernie pożyteczna nawet w mniejszym przedsiębiorstwie. Pojawia się jednak pytanie: jak ją prawidłowo wykonać? Wiele mniejszych firm dokonuje analizy danych w biznesie przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych. Mogą one być przydatne przy mniejszych bazach. E-commerce również umożliwia analizowanie przebiegu sprzedaży. Silniki takie, jak Woocomerce czy Prestashop oferują rozszerzenia, które pozwalają na gromadzenie danych i tworzenie raportów. Warto jednak pamiętać o tym, że ich algorytmy są raczej podstawowe i nie pozwalają na zbyt wiele. Oferowane przez silniki e-commerce rozszerzenia również sprawdzą się raczej przy ograniczonym zasobie informacji. Co jednak, gdy danych jest naprawdę dużo? Wtedy z pomocą przychodzą programy do ich szybkiej, sprawnej analizy.
Oprogramowania statystyczne oferują znacznie więcej, niż podstawowe, proste obliczenia. Wyszukują one konkretne wzorce, które mogą być niezauważalne gołym okiem. Przy pomocy odpowiedniego oprogramowania, analiza danych w biznesie pozwala na przygotowywanie rozbudowanych raportów, a także wykresów. Co najważniejsze, programy typu SPSS, Statistica czy R porzucają takie graficzne formy, jak słupki, linie lub koła. Tego typu oprogramowanie pozwala na tworzenie zaawansowanych wykresów skrzynkowych, które zawierają znacznie więcej informacji, niż tradycyjne warianty. Analiza danych w biznesie przy pomocy odpowiedniego oprogramowania daje również możliwość tworzenia ściśle tematycznych raportów. Pewnych zjawisk i zależności nie da się zbadać przy pomocy arkusza kalkulacyjnego lub jednej formuły. Oprogramowania statystyczne pozwalają na zbieranie, a następnie analizowanie danych dotyczących nawet pozornie nieistotnych danych.
Warto wyjaśnić przewagę oprogramowania statystycznego nad arkuszami kalkulacyjnymi na prostym przykładzie. Niewielki sklep prowadzi spis w postaci raportów z utargów. W takim dokumencie znajduje się cały spis transakcji z każdego dnia miesiąca. Gdy zastanowimy się nad tym dłużej, okazuje się, że cała ta baza danych… nie daje nam żadnych konkretnych informacji. Z tabelki możemy jedynie dowiedzieć się, że dnia X utarg był niższy lub wyższy niż w dniu Y. Nie wiadomo jednak, czy na niższy utarg nie składa się wyjątkowo wysoki paragon, na którym widnieje towar o dużej wartości. Z kolei wyższy raport dobowy może składać się z mniejszych transakcji na asortyment, który cieszy się dużą popularnością. Tak pobieżna analiza danych w biznesie nie pozwala na wprowadzenie żadnych zmian, a jedynie dostarcza podstawowych informacji. Co w takim razie przedsiębiorcy może dać sięgnięcie po oprogramowanie statystyczne? Dokładne, szczegółowe raporty zawierające więcej danych pozwalają zwrócić uwagę na takie aspekty, jak zainteresowanie konkretnymi produktami, pojawiające się trendy i szeregi czasowe, a także wydajność pracowników. Analiza danych w biznesie pomaga więc zrozumieć, jak istotne są związki między cechami a wpływającymi na nie czynnikami.
Data mining, czyli wyciśnij jak najwięcej z każdej danej
Prowadzenie analizy danych w biznesie przy pomocy oprogramowania statystycznego ma również wiele istotnych plusów. Przede wszystkim programy takie, jak SPSS pozwalają na przechowywanie wygenerowanych raportów. Przedsiębiorca w każdej chwili może do nich wrócić, aby przemyśleć nową strategię marketingową. Pozwala to znacznie umocnić pozycję na rynku w danej branży. W przypadku większych firm, szczególnie istotną rolę pełni tutaj data mining. Proces ten polega na dokładnym eksplorowaniu danych w celu szukania konkretnych wzorców. Data mining pozwala na znalezieniu zależności między danymi z różnych kategorii, które nie są zauważalne dla człowieka. Dla przykładu, dokładna eksploracja bazy może pozwolić dojść do wniosków, że dana usługa cieszy się większym zainteresowaniem wśród konkretnej grupy demograficznej lub pewien produkt jest chętniej kupowany w konkretnym kwartale.
Własne hurtownie danych i odpowiednie oprogramowanie do ich analizowania dają również możliwość obniżenia kosztów, a także zminimalizowania ryzyka błędu. Przede wszystkim, firma nie musi tyle inwestować np. w dział marketingu. Zamiast dużego zespołu, wystarczy kilku pracowników, którzy samodzielnie będą obsługiwać program. Dodatkowo, algorytmy oprogramowania statystycznego są nieomylne – a nawet najlepszy statystyk może zacząć popełniać błędy pod wpływem zmęczenia lub rozdrażnienia. Analiza danych w biznesie przy pomocy specjalistycznego oprogramowania daje możliwość wyciągnięcia wniosków nieosiągalnych dla ludzkiego umysłu.
Co jednak, gdy obsługa zaawansowanych programów zajmuje zbyt dużo czasu? W takim przypadku analizę danych w biznesie można zlecić profesjonalnej firmie. Daje to gwarancję uzyskania czytelnych raportów, do stworzenia których wykorzystano każdą, nawet pozornie najmniej istotną daną. Jedną z tych firm jest Pogotowie Statystyczne – zapraszamy więc każdego przedsiębiorcę do skorzystania z naszych usług.