Badania ankietowe są często stosowane w badaniach do prac magisterskich. Wykorzystujecie w nich kwestionariusze standaryzowane czyjegoś autorstwa (głównie studenci psychologii) lub kwestionariusze własnego autorstwa (studenci pozostałych kierunków jak pedagogika, pielęgniarstwo, dietetyka czy też socjologia). Często też zdarzają się “badania-hybrydy”, w których korzystacie z jakiegoś swojego, krótkiego narzędzia badawczego oraz 1, 2 lub 3 dobrych, rzetelnych i trafnych wystandaryzowanych kwestionariuszy. W niniejszym wpisie opiszemy kilka podstawowych możliwości analizy danych pochodzących z wykorzystanego narzędzia badawczego (kwestionariusza) własnego autorstwa, które nie zostało zbudowane przez specjalistę z zakresu psychometrii lub doświadczonego badacza tylko zapewne przez Ciebie – studenta ostatniego roku, który nie ma należytego doświadczenia i wiedzy w sferze metodologii badań naukowych oraz tworzenia rzetelnych i trafnych kwestionariuszy. Analizy danych mogą na pierwszy rzut oka wydawać się bardzo skomplikowane. Podpowiemy jednak, jak zabrać się za to trudne zadanie! Z naszymi podpowiedziami opisywanie ankiet do prac mgr będzie znacznie prostsze.
Bardzo często kwestionariusze ankiety, które przygotowujcie są dosyć rozbudowane i zawierają np. 25-35 pytań. W sytuacji, gdy stawiacie 10-30 hipotez o związku “każdego pytania z każdym” może okazać się, że owszem da się to wszystko sprawdzić, ale za “milion złotych”, w raporcie na 80 stron, którego stworzenie zajmie nam miesiąc pracy – a to nie powinno tak wyglądać. W pracy naukowej (czyli już licencjacie czy pracy magisterskiej) dobra analiza statystyczna nie polega na tym żeby zrobić ile się da a jedynie to co jest niezbędne z punktu widzenia postawionych hipotez lub pytań badawczych. Oczywiście są projekty, w których dokonuje się bardzo głebokiej eksploracji, ale sam znajdź w internecie 10 artykułów naukowych i zobacz ile stron zajmuje sekcja “Results” – najczęściej nie więcej niż 3-9 stron. Żeby natomiast analiza statystyczna była krótka, ale wyczerpująca, dogłębna, ale konkretna dobrze jest pomyśleć przed stworzeniem kwestionariusza, w jaki sposób będą analizowane dane, które dzięki niemu pozyskacie. Jeśli tego nie wiecie to skonsultujcie to koniecznie ze statystykiem, któremu powierzycie wyniki swoich badań. Dobre firmy nie odmówią Wam krótkich i darmowych konsultacji. My jesteśmy jedną z nich! Chętnie doradzimy w kwestii przygotowania badania statystycznego.
Niestety, tak jak w przypadku badań psychologicznych z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi badawczych zazwyczaj jasne jest, jakie analizy trzeba przeprowadzić (wiemy to często z samej konstrukcji badania, nawet bez znajomości hipotez), tak w przypadku badań ankietowych z narzędziami własnego autorstwa jest dokładnie odwrotnie. Dane z takiego badania można przeanalizować na różne sposoby. Niestety często rozdziały metodologiczne, które otrzymujemy są napisane błędnie i na ich podstawie nie potrafimy określić, co ma zostać wykonane. Dlatego w tym wpisie omówię trzy podstawowe sposoby analizy danych ankietowych i odpowiadające im hipotetyczne pytania badawcze. Z pewnością ułatwią one opisywanie ankiet oraz wyciąganie właściwych wniosków.
Kwestionariusz ankiety – jak interpretować odpowiedzi?
Wcielimy się dziś w pielęgniarkę, która pisze pracę na bardzo ważny temat – wiedzy i opinii pielęgniarek na temat przeszczepiania narządów zmarłych. W celu realizacji celu badania przeprowadziła ona ankietę z wykorzystaniem kwestionariusza własnego autorstwa składającego się z trzech części:
– 5 pytań dotyczących wiedzy na temat przeszczepiania narządów
– 4 pytań dotyczących opinii na powyższy temat
– 4 pytań dotyczących tzw. metryczki (wiek, płeć, miejsce zamieszkania i wykształcenie).